نشست علمی «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و چین»

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۷ کد : ۲۳۹۶۵ همکاری های بین الملل
تعداد بازدید:۷۲
نشست علمی «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و چین» به همت مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد.
نشست علمی «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و چین»

به گزارش روابط عمومی، نشست علمی «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و چین» به همت مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد. 
در این نشست، دکتر اسماعیل رادپور، فوق دکتری حکمت هنر دینی، عضو گروه ادیان و عرفان و سرپرست امور پژوهشی موسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران در این نشست با اشاره شباهت‌های ساختاری میان عرفان ایرانی و بنیادهای فکری دائوئیسم در چین سخن، گفت: وجود اشتراک‌ها میان عرفان ایرانی و دائوئیسم در مقایسه با اشتراک‌ها میان عرفان ایرانی و عرفان هندی، بیشتر بود. وجود مراتب مشترک و قابل تطبیق هفت‌گانه عرفانی در اندیشه‌های ایرانی و مراتب هفت‌گانه در تفکرات دائویی از زمرۀ این شباهت‌ها است.
دکتر محمدامیر جلالی، رئیس مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این نشست به ارائه سخنرانی با عنوان «جلوه‌های بازتاب فرهنگ ایران در چین» پرداخت و با نشان‌دادن تصاویری متعدد، به وجود نمونه‌هایی از اساطیر، اسناد تاریخی پهلوی، مانوی، سغدی در چین، مظاهر فرهنگ ایران در شهرهای هانگجو، چوانجو و گوانجو و کاشغر، و عبارات فارسی منقوش بر کتیبه‌ها، اشیاء و ظروف چینی اشاره کرد.
در پایان این نشست سخنرانان به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.


نظر شما :