برگزاری همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۶ کد : ۲۳۵۷۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۳
برگزاری همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی

ه گزارش روابط‌عمومی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی در روز ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی با مشارکت «بنیاد استاد شهریار» اولین همایش علمی بزرگداشت مقام پروین با حضور پر شور اساتید، برخی از شاعران و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
دبیر علمی این همایش آقای دکتر محمدحسن حسن‌زاده نیری از اعضای هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی بودند و توانستند با همت والا و سرعت در عین دقت تعداد بسیار زیادی مقاله واصل شده به دبیرخانه همایش را مورد داوری و ارزیابی قرار دهند.
دبیر اجرایی همایش آقای دکتر نوروزی، مدیر بنیاد استاد شهریار ضمن سخنرانی در باب اهمیت جایگاه پروین اعتصامی در شعر و ادب پارسی، از همه افرادی که در برگزاری این همایش یاریگر بوده‌اند، بویژه دانشگاه علامه طباطبائی تشکر کرد.
اولین سخنران این همایش آقای دکتر محسن حبیبی، سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، بود که ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان، به جایگاه رفیع بانو پروین اعتصامی در شعر و ادب معاصر اشاره کرد. وی بیان داشت که از زمان مشروطه به بعد شعر تعلیمی به حوزه اجتماعی و سیاسی نیز ورود کرده و نمونه بارز آن اشعار بانو پروین اعتصامی است. پروین اعتصامی در سال ۱۲۸۵ به دنیا آمده، یعنی دقیقا در دوران نهضت مشروطه. از ۱۲۸۸ تا ۱۲۹۹ نهضت مشروطه دوران طلایی خود را سپری کرده، تا اینکه در سال ۱۲۹۹ رضاخان به وزارت جنگ و سپهسالاری می‌رسد و دوران استبداد شروع می‌شود. پروین که در ابتدای دوران جوانی است، به بلوغ فکری و شخصیتی نائل آمده و از این رو نسبت به ظلم و جور و فقر دوران رضاخانی حساس بوده و در اشعار خود به دفعات به این مسأله توجه داشته است. پروین شیر زنی بوده که در زمانه‌ای که مردان جرأت اظهار نظر و انتقاد نداشته‌اند، با شجاعت تمام اشعار متعددی همچون شهر معروف «اشک یتیم» را در بیان ظلم و ستم و کشتن آزادی خواهانی همچون فرخی یزدی سروده است. حبیبی بیان داشت که اگر پروین اکنون زنده بود حتما نسبت به ستم بی پایان رژیم صهیونسیتی در غزه و شهادت و قتل عام هزاران کودک و زن و مرد فلسطینی ساکت نمی‌نشست.
در ادامه آقای دکتر محمود بشیری معاون پژوهشی دانشکده ادبیات فارسی و از اساتید برجسته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی به ابعاد مختلف ادبی و هنری اشعار این بانوی شاعره اشاره کردند و بیان داشتند که پروین از اشعار شاعران پیش از خود همچون صائب، حافظ، مولوی و ... اقتباس های بسیار عالی و خوبی انجام داده و بسیاری از اشعار وی تاثیرگذاری بالایی در جامعه معاصر داشته است.

سپس آقای  دکتر حسن‌زاده نیری، دبیر علمی همایش گزارشی دقیق از فرآیند دریافت و داوری مقالات و انواع و اقسام آثار واصله و اقدامات صورت گرفته ارائه داد. ایشان بیان داشت که تعداد ۲۰ مقاله بسیار خوب انتخاب شده و تعداد بیشتری مقالات نسبتا خوب و مناسب هم به دبیرخانه واصل شده است. وی اظهار کرد که علاوه بر کتاب مجموعه مقالات برگزیده، ارج نامه ای نیز برای بانو پروین اعتصامی از میان مقالات درجه دو چاپ خواهد شد. در ادامه ایشان نیز به ابعادی از هنر و شعر بانو پروین اعتصامی اشاره کردند و اینکه این شاعر توانا نسبت به جامعه خود بی تفاوت نبوده و شجاعانه به نقد حکومت پرداخته است.

 

 

 

 


نظر شما :